بهبود مستمر در ترشح انسولین با قطع داروهای دیابت، اتفاق نمی افتد

9 ژوئن 2019 - دو کارآزمایی بالینی نشان داده اند که تولید انسولین در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 با درمان دارویی افزایش می یابد، اما پس از توقف درمان اثر طولانی مدت دارو بر ترشح انسولین مشاهده نمی شود. این تحقیق در 9 ژوئن در مجلات دیابت و مراقبت از دیابت منتشر و در جلسات علمی انجمن دیابت آمریکا در سانفرانسیسکو ارائه گردید.

در افراد جوانتر(10 تا 19 سال)، بیماری دیابت پیشرفت سریعتری دارد و درمان آن سخت تر است، مطالعات اخیر نشان می دهند که در طی و بعد از درمان، هیچ پاسخی به داروهای مشابه ای که برای بزرگسالان نیز تجویز می گردد، در افراد جوانتر مشاهده نمی شود.

مطالعات دارویی برای بازگرداندن ترشح انسولین (RISE) در بزرگسالان و کودکان در طول 15 ماه بر روی بزرگسالان و جوانان انجام شد. در این مطالعات تاثیر درمان دارویی بر عملکرد سلول بتا(تولید کننده ی انسولین) در افراد چاق مبتلا به اختلال تحمل گلوکز(پیش دیابت) یا کسانی که در سال گذشته دیابت نوع 2 برای آنها تشخیص داده شده بود، بررسی گردید.

محقق ارشد این مطالعه Peter Savage می گوید: با بررسی اثرات درمان های مختلف بر افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 که بدن آنها هنوز هم مقدار قابل توجهی انسولین تولید می کند، ما امیدواریم که بفهمیم چگونه می توانیم روند کاهش تولید انسولین را که با پیشرفت بیماری اتفاق می افتد، کند کرده و یا حتی آن را معکوس کنیم تا این افراد بتوانند به مدت طولانی تری سالم بمانند.

دیابت نوع 2 و پیش دیابت در حال حاضر بیش از نیمی از افراد بالای 65 سال را تحت تاثیر قرار داده است. این شرایط در جوامع جوان با افزایش چاقی در دوران کودکی نیز در حال افزایش هستند.

در این حالت، بدن انسولین کمتری نسبت به نیاز بدن تولید می کند. انسولین هورمونی است که به بدن کمک می کند تا قند را از جریان خون به سلول ها منتقل کند تا از آن در چندین فرآیند سلولی به عنوان سوخت استفاده کند.هنگامی که قند خون افزایش می یابد، به عنوان مثال، بعد از غذا، انسولین توسط سلول های تخصصی به نام سلول بتا که در داخل پانکراس قرار دارند، تولید و ترشح می شود. عملکرد ضعیف سلولهای بتا در ایجاد پیش دیابت و دیابت نوع دو نقش مهمی دارد و سبب تجمع مولکولهای گلوکز در خون می شود.

در جوانان، سلول های بتا حساسیت بیشتری نسبت به افزایش قند خون دارند، اما عملکرد آنها نیز به سرعت و بطور غیر قابل برگشتی کاهش می یابد. در پیش دیابت، بعضی از سلولهای بتا، هنوز به ترشح انسولین می پردازند. با این حال، مقدار انسولین تولید شده کافی نیست، و در نتیجه غلظت قند خون به بالاتر از حد نرمال می رسد، هرچند که کمتر از حد تشخیص دیابت است.

با گذشت زمان، کمبود انسولین بیشتر شده و در نتیجه متوسط ​​قند خون در هر دو گروه افزایش می یابد.

در مطالعات کنونی، بزرگسالان بین 20 تا 65 سال در یکی از سه گروه درمانی زیر قرار گرفتند:

·        انسولین گلارژین طولانی الاثر برای 3 ماه و سپس متفورمین برای مدت 9 ماه

·        ترکیبی از لیراگلوتاید (که ترشح انسولین را در پاسخ به غذا تحریک می کند) و متفورمین برای مدت 12 ماه

·        متفورمین به تنهایی برای 12 ماه

·        گروه چهارم تحت درمان با دارونما یا پلاسبو

غلظت انسولین در خون همه ی افراد 3 ماه پس از پایان مطالعه مورد آزمایش قرار گرفت.در طول درمان، در بیماران بالغ در هر سه گروه آزمایش، عملکرد سلولهای بتا بهبود یافته بود( بر اساس کاهش وزن و پایداری قند خون). تمام درمانها به طور مساوی اثربخش بودند، اما در گروه دوم پاسخ به گلوکز اندکی بهتر از سایر گروه ها بود. با این حال، پس از توقف درمان، هیچ یک از داروها تاثیر پایداری در بیماران نشان ندادند. فقدان بهبود پایدار در عملکرد سلول های بتا پس از قطع دارو به این معنا است که بیماران مبتلا به پیش دیابت یا "دیابت در مراحل ابتدایی"، باید در تمام مدت عمر به درمان دارویی خود ادامه دهند.

در مطالعه ی داروئی RISE در سال 2018 ، درمان با گلارژین و سپس متفورمین با درمان با متفورمین به تنهایی در بیماران جوانتر مقایسه شد. نتایج این تحقیق نشان داد که عملکرد سلول های بتا علیرغم ادامه ی درمان کاهش می یابد و پیشرفت بیماری نیز پس از قطع دارو، شدیدتر می شود.

این مطالعه، نتایج مطالعات قبلی که نشان داده اند: درمان دیابت نوع 2 در جوانان نسبت به بزرگسالان دشوارتر است- و البته هنور دلایل آن ناشناخته است- را تایید می کند.

دانشمندان نگران هستند که قند خون "افراد جوان" مبتلا به دیابت نوع 2 در طول درمان یا بعد از درمان افزایش یابد به عبارت دیگر درمان برای این افراد شکست بخورد. Ellen Leschek ، نویسنده ی این مطالعه، گفت: اگر چه ما از اثربخشی داروها برای بزرگسالان مطمئن هستیم، اما نتایج ضعیف برای جوانان در مطالعه ی اخیر، هم در طول درمان و هم بعد از درمان، نیاز فوری به روش های جدید برای جلوگیری و درمان دیابت نوع 2 در جوانان، را پر رنگ تر کرده است، زیرا این بیماری به رغم درمانی مشابه با بزرگسالان، با سرعت بیشتری در جوانان پیشرفت می کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190609/No-lasting-improvement-in-insulin-secretion-with-diabetic-medication.aspx